Checklista för Boktrailers

För att hitta helt rätt känsla för just din unika boktrailer, börjar vi med ett samtal kring boken som ska marknadsföras.

Redan innan dess kan det vara bra att gå igenom checklistan nedan så att du är beredd att svara på viktiga frågor som ligger till grund för utformningen av din boktrailer.

Frågor? Tveka inte att göra av dig!

1.

Välj erbjudande:
 

Jar har två fasta erbjudanden START och PLUS.

Jag brukar rekommendera PLUS eftersom den ger dig två trailers till samma bok – en längre och en något kortare variant. Detta ger möjligheten till olika budskap och inte minst att inte samma film blir för tjatig vid annonsering. Att kunna variera mellan två varianter förbättrar resultatet av marknadsföringen markant.

Erbjudandet PRO är en skräddarsydd variant som ger dig som beställare ännu fler möjligheter. Så som specifikt vald musik, avancerad grafik och bildkompositioner passande litteratur så som Science Fiction och Fantasy där det kan vara svårt att hitta bra bildmaterial.

De fasta erbjudandena är det mest populära valet för marknadsföring av böcker, men filmerna kan också anpassas till att marknadsföra i stort sett vilken produkt eller tjänst som helst.

Se mer om vad som ingår i de olika erbjudandena på sidan om boktrailers.

[ Direklänk ]

 

Om du ändå skulle känna dig osäker, kontakta mig så förklarar jag skillnaden och vad du kan förvänta dig av de olika varianterna.

[ Kontakta mig ]

2.

Samla material som behövs till Boktrailern:

 
• Bokomslag i högupplöst forma
 
• Säljtext och/eller baksidetext för boken
 
• Förlagets logotyp (om den ska finnas med)
 
• Eventuell annan grafik / eget material som önskas finnas med

3.

Grundläggande information om boken och din boktrailer som behövs:

 

• Namn på författaren / författarna

• Bokens Titel

• Förlagets namn

• Utgivningsdatum

• Vart boken finns tillgänglig att köpa (om det ska visas specifikt)

• Tänkt målgrupp / åldersgrupp

• Önskad deadline för leverans

4.

Svar på följande frågor hjälper till att hitta rätt fokus för texter, bilder och musik. Svara på så många som möjligt för bästa resultat.

 

• Utöver en uppmaning att beställa boken, vilket / vilka

• budskap bör finnas med? (Tänk på att du kan ha olika olika budskap här om du vill)

• Vilken känsla ska grafik / bildmaterial förmedla?

• Finns det preferenser för musik eller ljud?

• Finns det något / några specifika ord som gärna får vara i fokus?

• Finns det eventuellt något i fråga om bildmaterial eller referenser som bör undvikas?

5.

Välj format:

 

Format 16:9 innebär att din boktrailer visas som heltäckande vertikalt film på en normal datorskärm, en datorpresentation eller hemsida. Formatet fungerar mindre bra i sociala medier och på mobilskärm där bilden inte tar upp så mycket plats på skärmen.

Formatet 4:5 ger en något avlång bild som är mest flexibilitet och fungerar som inlägg såväl som annons på till exempel Facebook och Instagram. Detta r det vanligaste bildformatet jag levererar boktrailers i.

Formatet 1:1 (fyrkantigt bildformat) fungerar bäst för inlägg på Instagram, men rekommenderas inte för annonsering. Eftersom formatet 4:5 fungerar väl även i flödet på Instagram och Facebook är det rektangulära formatet 1:1 allt mindre gångbart.

Anpassning för Instagram / Facebook Stories (9:16) görs enklast automatiskt vid uppladdning via app eller Meta business.

Anpassning för Instagram Reels (9:16) måste göras i korrekt format för att fungera. Om du planerar släppa din boktrailer som en reel bör du påtala detta vid beställning eftersom en separat fil bör skapas för detta.

Som inspiration se gärna exempel på boktrailers här nedan.

Vad är en
boktrailer?

Dekorbild för Formidaniel AB.

Eb boktrailer är en kort videofilm som på ett
effektivt och smakfullt
sätt marknadsför
en bok online
eller på mässa.

Boktrailers fungerar framförallt bra
i sociala medier.