Som företag är det viktigt att nå ut – till nya såväl som gamla kunder. Men om dina kunder inte känner igen din kommunikation riskerar du både att skada ditt varumärke och försämra verkningsgraden av din reklam.
Här är några saker att tänka på.
Känner dina kunder igen dig?
Reklam innebär repetition. Se till att hålla dig till en visuell stil och tonalitet i all din kommunikation. Det hjälper kunderna att känna igen ditt företag, vilket bygger förtroende.
Bildmaterial, färger och val av typsnitt måste passa ihop med din logotyp för att ge ett enhetligt och professionellt intryck. Motsatsen kan innebära att du skrämmer bort potentiella kunder. Sammanhängande och väl utförd kommunikation blir allt viktigare eftersom det förväntas av en seriös verksamhet.
Ger din kommunikation rätt intryck?
Ditt företag riktar sig rimligen till en eller flera olika kundgrupper. Det är förstås viktigt att din kommunikation fångar just de kundernas uppmärksamhet och att den känns relevant.
Här spelar känslan som ditt företag utstrålar en viktigt funktion. Känslan byggs upp av den visuella helheten och budskapen du förmedlar. Om dessa två delar inte stämmer överens eller inte tilltalar din tänka målgrupp, måste de justeras.
Att hitta rätt känsla kan kännas som en monumental uppgift, men måste inte vara det. Genom att pröva dig fram och helt enkelt se vad som fungerar bättre eller sämre, går det att komma en bra bit på vägen. Detta gäller i synnerhet för digital annonsering, där bildmaterial och texter enkelt kan justeras efter hand. Faktum är att det är en god idé att jämföra material varje gång du skapar en annons för att optimera resultatet.
För att finjustera ytterligare rekommenderar jag en djupare analys av din målgrupp.
En grafisk profil är en bra hjälp
Använd ditt företags grafiska profil för att säkerställa visuell samstämmighet. Den hjälper dig också att sätta rätt känsla.
En grafisk profil eller manual bör innehålla information om vilka färger, typsnitt och hur bilder bör användas i företagets kommunikation. Utöver detta gärna vilken tonalitet som ska användas språkmässigt för att attrahera rätt kunder.
Om det inte finns någon grafisk profil eller manual, börja med att skapa en. Eller ta några timmars hjälp med att upprätta en enkel profil. Resultatet kommer inte bara synas utan också märkas i form av fler intresserade kunder.
Avslutningsvis
Håll ett kritiskt öga på hur ditt företag faktiskt upplevs och se till att ha en grafisk manual på plats så att din kommunikation hänger ihop. Låt dig inspireras av andra företag, utan att använda deras budskap eller visuella grepp rakt av. Det är viktigt att helheten känns genuin och att dina kunder känner igen sig i det du förmedlar.
Dina tänkta kunder bör förstås attraheras av det visuella, men om du inte visar att du förstår deras behov hjälper det inte hela vägen. Helheten måste sitta för att din marknadsföring ska fungera fullt ut.
Känner du att det här gav fler frågor än svar? Kontakta mig gärna eller interagera via exempelvis Instagram för att starta en diskussion.
Jag uppskattar alltid återkoppling och förslag på framtida tips.
Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?
Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.