Utöver att ditt bokomslag förstås ska spegla innehållet i din bok, finns det en del att tänka på designmässigt och rent tekniskt.

Här kommer några tips för att lyckas!

 

Kolla konkurrensen

Se på hur andra böcker inom din genre eller ditt specifika område gör för att synas och rikta sig till rätt publik. Vad fungerar bra eller mindre bra? Låt dig inspireras!

 

Välj rätt format

Det finns många olika format för böcker och vad som passar styrs både av budget och vad som fungerar bäst för den tänkta läsaren. Kolla vad som är vanligast och hör efter vad som verkar fungera bäst.

 

Skaffa en mall

Beroende på tryckeri går det att få fram en mall redan innan beställning – eller så får du efterfråga den. En mall säkerställer att omslaget blir i rätt mått och i övrigt är korrekt upplagt för produktion.

Även om du anlitar en designer bör en mall finnas till hands, eftersom de tekniska specifikationerna varierar mellan olika tryckerier.

 

Tänk på utfallet

Utfall kallas det extra område som finns med på mallen som skärs bort vid produktion. Detta för att säkerställa att färg finns ända ut till kanten på omslaget. Slarva inte här – då är risken stor att resultatet ser taffligt ut.

 

Arbeta i rätt färgprofil

Varje tryckeri kalibrerar sin utrustning för att få till de bästa möjliga färgerna. Oftast föredrar de därför en så kallad färgprofil (såsom FOGRA39 eller 52, ISO v3 etc). Det är viktigt att leverera ditt tryckfärdiga dokument med rätt färgprofil för att den ska bli accepterad av tryckeriet.

Vissa Print-on-demand-lösningar har förenklat processen genom att begära material i RGB- eller CMYK-färger utan vidare kalibrering. De konverterar själva till korrekt färgprofil, vilket är smidigt, men gör att resultatet kan skilja sig från gång till gång.

 

Ta hjälp om du är osäker

Du kan låta en designer hjälpa dig med hela processen från en slagkraftig idé till tryckfärdiga fil.

Om du designar själv, överväg att låta en designer ta vid för att se så att allt är korrekt. Det är ofta en liten insats, väl värd investeringen.

Logotyp - Formidaniel AB i Lund.

Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?

Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.

Mer om Formidaniel och mina tjänster

Som frilansande grafisk formgivare och art director under namnet Formidaniel tillför jag  viktiga mervärde till företag och produkter. Design och genomtänkt visuell kommunikation blir allt mer av ett ”must have” i modern marknadsföring och bör därför finnas med i tanken från början.

Öppenhet och lyhördhet är grunden i mitt dagliga arbete eftersom det är förutsättningen för en bra kommunikation, vilket i sin tur krävs om ett samarbete ska bli riktigt lyckat.

Grafisk design kan kanske kännas som trollkonst för den som själv inte är insatt, varför en viktig del av mitt yrke är att förklara val och vägleda i den kreativa processen.

Processen från beställning till färdig produkt kan lätt kännas lite diffus för den som inte är van att beställa kreativt arbete. Men faktum är att även kreativt arbete kräver fasta former för att fungera väl.

Här berättar jag mer om hur den formen ser ut för de flesta tjänsterna jag erbjuder och vad du kan förvänta dig som kund..

Vill du veta mer?

Kontakta mig gärna om du har frågor kring mina tjänster.

Jag diskuterar gärna förutsättningslöst vad jag kan tillföra till ditt företag, produkt eller projekt.