En välgjord trycksak, som en folder eller ett visitkort, kan göra stor skillnad för ditt företag.

Men vad är skillnaden mellan en bra och en mindre bra produkt?

 

Ett tydligt fokus

Försök inte få med för mycket information på en gång utan fokusera på det viktiga. Sortera bort övriga uppgifter eller text och hänvisa istället till hur de kan lära sig mer om dina produkter eller tjänster.

Fråga dig vad du vill att dina potentiella kunder ska göra när de ser din trycksak. Uppmana till handling.

 

Bra läsbarhet

I linje med föregående punkt är det såklart viktigt att dina texter är läsbara. Undvik röriga bakgrunder och använd typsnitt i olika storlekar för att tydligt skilja rubriker från andra texter.

Ett tydligt budskap är alltid bra, men texten bör också vara lättläst för att verkligen nå fram. Svårläst text sorteras ofta omedvetet bort av läsaren och gör ditt budskap mindre slagkraftigt.

Undvik därför för plottriga bilder eller mönster bakom texten och se till att kontrasten mellan texten och bakgrunden är tillräckligt stor.

 

En tydlig avsändare

Det är viktigt att dina kunder känner igen ditt företag. Igenkänning bygger förtroende och gör att ditt marknadsmaterial fungerar bra över lång tid.

Utgå ifrån din grafiska profil och se till att din logotyp är klart synlig.

 

Anpassa kunden till den relevanta kundgruppen

Känslan kan ibland vara viktigare än det konkreta innehållet. Oavsett bör du se till att attrahera rätt kunder med din trycksak genom en passande utformning för just din kundgrupp.

Din marknadsföring bör matcha både produkten eller tjänsten du tillhandahåller, men också ditt företags image.

 

Passande bildmaterial

Använd passande bildmaterial för att förstärka ditt budskap. Fundera på vad som är kärnan i det du vill få fram. Försök sedan att matcha det. Här är det bra om dina kunder känner igen sig i innehållet i bilderna.

Också här är det viktigt att bilderna matchar framtoningen för din verksamhet.

 

Fokus på lösningar

Genom att visa hur du hjälper dina kunder med din produkt eller tjänst, ser du till att vara relevant för dina kunder. Visa vad du kan tillföra.

Se därför till att din marknadsföring fokuserar på de lösningar du erbjuder snarare än ren fakta om ditt företag. Låt sådan information komma i andra hand och i korthet, med möjlighet att läsa mer till exempel på ditt företags hemsida.

 

Mer frågor?

Känner du att det här gav fler frågor än svar? Kontakta mig gärna eller interagera via exempelvis Instagram för att starta en diskussion.

Jag uppskattar alltid återkoppling och förslag på framtida tips.

Logotyp - Formidaniel AB i Lund.

Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?

Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.

Mer om Formidaniel och mina tjänster

Som frilansande grafisk formgivare och art director under namnet Formidaniel tillför jag  viktiga mervärde till företag och produkter. Design och genomtänkt visuell kommunikation blir allt mer av ett ”must have” i modern marknadsföring och bör därför finnas med i tanken från början.

Öppenhet och lyhördhet är grunden i mitt dagliga arbete eftersom det är förutsättningen för en bra kommunikation, vilket i sin tur krävs om ett samarbete ska bli riktigt lyckat.

Grafisk design kan kanske kännas som trollkonst för den som själv inte är insatt, varför en viktig del av mitt yrke är att förklara val och vägleda i den kreativa processen.

Processen från beställning till färdig produkt kan lätt kännas lite diffus för den som inte är van att beställa kreativt arbete. Men faktum är att även kreativt arbete kräver fasta former för att fungera väl.

Här berättar jag mer om hur den formen ser ut för de flesta tjänsterna jag erbjuder och vad du kan förvänta dig som kund..

Vill du veta mer?

Kontakta mig gärna om du har frågor kring mina tjänster.

Jag diskuterar gärna förutsättningslöst vad jag kan tillföra till ditt företag, produkt eller projekt.