Underlätta läsning
Att använda text på bildbakgrunder kan vara både snyggt och effektivt.
Men det gäller att göra det lätt att läsa texten. Annars är risken att ditt budskap inte blir läst.
Här kommer några tips för att hjälpa ditt budskap nå fram.
Välj en bra bild
Ljusa eller mörka bilder fungerar i regel bäst. Anpassa bilden vid behov.
Mitt emellan riskerar dock skillnaden mellan bild och text bli för liten och därav göra texten mer svårläst.
Välj en färg på texten som sticker ut mot bakgrunden. Se exemplen längst uppe till vänster på bilden ovan. Ser du skillnaden? På bilderna allra längst till vänster är texten absolut tydligast.
Men det finns mer än textfärg och bildval som kan avhöra hur tydligt ditt budskap syns.
Välj rätt placering
Lättast är det förstås att placera texten så att den inte kolliderar med något i bakgrunden.
Se exempel på höger i bilden längst uppe inlägget. Genom att låta texten ligga där det finns lite mindre detaljer och annat som stör, blir texten betydligt lättare att läsa än den skulle vara annars.
Lägg till en skugga
Om det inte går att optimera läsbarheten genom placering eller om bilden har många detaljer finns ett annat knep att prova.
Genom att lägga till en skugga bakom texten kan läsningen underlättas ganska rejält. Även en lätt skugga kan vara till stor hjälp för ögat.
Se exemplen nere till vänster på bilden ovan.
Men en skugga fungerar förstås inte för alla textfärger. För mörk text kan skuggan göra att text och skugga ”grötar ihop sig” och alltså blir svårare att läsa. Men då finns det något annat att prova.
Prova en bakgrund
Om det inte fungerar med bara en skugga, kan en bakgrund bakom texten hjälpa läsbarheten. Gärna i en färg med stor kontrast mellan text och bakgrund.
Se exempel nederst i mitten på bilden längst upp i inlägget.
Välj ett bra typsnitt
Typsnittet avgör väldigt mycket av läsbarheten. Så här borde vi kanske faktiskt ha börjat.
Se gärna mina tidigare tips kring typsnitt och vilka varianter som fungerar bäst till vad.
Fetare typsnitt blir i regel lättare att göra tydligare på bilder.
Prova dig fram för att se vad som fungerar bäst!
Sammanfattningsvis – våga testa!
Generellt sett gäller det att våga testa. Men försök i möjligaste mån att hålla dig till de färger som du valt för ditt företag.
Avviker du för mycket är risken att dina följare inte förstår vem som är avsändaren.
Men i övrigt, kör på! Lycka till!

Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?
Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.