Det går att komma långt med ganska lite
Tricket är att investera både sin tid och budget smartare. Det låter ju bra! Speciellt när det ekonomiska läget är lite skakigt. Men hur ska du tänka?
Här kommer några tips!
Gör det du kan själv
Särskilt som egenföretagare ligger det nära till hands att göra det mesta själv för att hålla utgifterna begränsade. Det är i grunden ingen dum idé, men det gäller också att se sina begränsningar.
Gör du din marknadsföring själv? Bra där. Men ta vara på din tid. Att ta hjälp med punktinsatser eller att skapa bra mallar kan vara väl värt investeringen.
Slutligen är din tid alltid värd något – och i regel ganska mycket. Lägg din tid där den gör bäst nytta.
Ta hjälpen du behöver
Om du driver ditt företag som något mer än en hobby, kommer inte framgång utan en satsning.
Det är lätt att tänka att en logotyp eller en snygg broschyr mest bara kostar pengar – försök istället att se vad satsningen kan göra för ditt företag.
Utgångspunkten ska förstås vara att satsningen gör att ditt företag går bättre.
Så vad är då bäst att satsa på? Det beror på många faktorer. Kanske behöver du helt enkelt hjälp med att välja lämpligast satsning? Våga då ställa den frågan.
Var tydlig när du beställer
När du anlitar en grafisk designer drar du nytta av dennes tidigare erfarenheter för andra kunder. Berätta exakt vad du förväntar dig av arbetet du vill ha utfört. Fokusera på utfallet snarare än exakt produkt. Låt din designer hjälpa dig att avgöra vad som är den bästa satsningen just för ditt företag.
Håll koll på budgeten
Även om du inte får ett fast pris (vilket oftast blir dyrare för dig som kund) kan du alltid be om ett estimat. På så sätt har du koll på den ungefärliga investeringen och kan planera en tydligare budget för ditt projekt.
Håll dig underrättad om antalet timmar som faktiskt läggs ner.
Börja i liten skala
Om du inte tagit hjälp med att skapa trycksaker, reklamfilm eller annat marknadsföringsmaterial så börja i liten skala och bygg på efter hand.
Tänk bara på att marknadsföring sällan blir särskilt effektiv genom en enda insats. Koordinera dina satsningar för bästa effekt och tänk brett. Kanske kan du komplettera din kampanj med insatser som inte kostar dig något.
Ärlighet varar längst
Berätta om din budget från början. Det ger din designer en chans att hjälpa dig på bästa sätt.
Be om löpande uppdateringar och ställ frågor om du känner dig osäker. En god dialog är den bästa investeringen för er båda.

Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?
Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.