Rörligt marknadsföringsmaterial till Fantastikgränd till Bokmässan i Göteborg. På grund av omdaningen till digitalt format under 2020 blev det ett tydligare fokus på marknadsföring online. Istället för att de svenska fantastikförlagen (verksamma inom Fantasy, Science-Fiction och skräck) samlades som Fantastikgränd på själva mässan, gick alla samman för att istället promota sitt område genom sociala medier och reklam på den digitala bokmässans hemsida.
Vanligtvis erbjuder Fantastikgränd en gratis fysisk bok till alla besökare för att ge smakprov från sina respektive utgivningar. Årets lösning blev istället en gratis e-bok.
Som primär marknadsföring för både Fantastikgränd och själva boken, beslutades att satsa på en reklamfilm.
Uppdraget gick till Formidaniel AB på grund av tidigare lyckade samarbete kring boktrailers och grafisk formgivning för Darkness Publishing och flertalet författare.
Reklamfilmen gjordes i olika utförande för de olika genre, samt som en sammanslagen film med alla tre representerade. Filmen visades både på sociala medier och Bokmässans hemsida.
Den kompletta filmen för samtliga medverkande kan ses här nedan.