Artificiell intelligens är verkligen ett hett ämne just nu. Men kan AI användas för att skapa användbar grafisk design och i så fall hur?
Dags att lära sig
Vi upplever just nu en fantastisk utveckling inom artificiell intelligens där vi ser allt möjligt skapas med allt större träffsäkerhet. I de flesta fall krävs dock mänsklig inblandning för att ge ett användbart resultat.
Det gäller i första hand att lära sig att ge verktyget rätt instruktioner och underlag. Något som kräver erfarenhet men också experimenterande – varje gång.
Styrkorna med AI
Personligen använder jag oftast AI för processer som är tidskrävande – som att förlänga bakgrunden på en bild eller färga om en illustration enligt specifika scheman. Textmässigt kan AI vara bra för att generera textförslag eller analysera.
Här snabbar AI upp min arbetsprocess vilket gör att jag kan lägga mer tid på det verkligt kreativa arbetet i min vardag.
AI fungerar utmärkt som inspiration
Jag ser material som skapas med AI framförallt som inspiration. AI-genererat bildmaterial har dock ofta för låg kvalitet för att fungera i tryck. De kan också sakna viktiga detaljer eller innehålla direkta felaktigheter.
Texter i sin tur saknar gärna en mänsklig touch (som förstås kan adderas).
AI är alltså mer en hjälp på vägen – som dock ibland räcker riktigt långt.
Saknar ännu vissa förmågor
Även om till exempel en logotyp eller en bild som skapats av AI kan se bra ut vid första ögonkastet, är grafisk design mer än bara utseende. Ofta är det väldigt svårt att få in mer komplexa tankar och erfarenhet i processen. Det gör resultatet mindre användbart.
Se upp för copyrightproblem
Lagstiftningen har inte riktigt hunnit ikapp vad gäller AI. Olika regler gäller i olika länder och det finns förstås också rent etiska frågor att ställa sig på vägen. Vems material bygger resultatet på? Får upphovsmakare rimligt betalt?
AI-verktyg har inte riktigt kapaciteten att avgöra om en genererad bild hamnar för nära någon annans för att anses som ett plagiat eller inte. Det kan innebära rättsliga problem för dig som använder materialet.
AI är en tillgång – men långt ifrån lösningen på allt
Mitt tips är att se AI som ytterligare ett verktyg som inte bör överanvändas. Fokus bör i första hand ligga på repetitiva uppgifter eller som kreativ inspiration.
Utvecklingen fortsätter förstås. Låt oss se var den leder oss. Redan nu böjar det dyka upp tjänster där du kan använda egna bilder / illustrationer som underlag vilket är en intressant väg framåt.
Frågor?
Känner du att det här gav fler frågor än svar? Kontakta mig gärna eller interagera via exempelvis Instagram för att starta en diskussion.
Jag uppskattar alltid återkoppling och förslag på framtida tips.
Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?
Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.