Är video värt insatsen?

Video låter i mångas öron både kostsamt och krångligt. Men det måste inte vara det. Det går att komma ganska långt med enkla medel.

Här kommer lite om fördelarna, om vad du kan göra själv och när det är bäst att ta hjälp.

 

Varför är video bättre?

Du har säkert hört att video fungerar bättre än bilder i sociala medier. Anledningen är att video i nuläget prioriteras av algoritmerna som styr hur material sprids.

Prioriteringen i sin tur beror på att användare i regel föredrar rörligt material. Video engagerar mer, eftersom det gärna känns mer personligt eller givande. Kombinationen rörlig bild och ljud är dessutom väldigt effektiv både kommunikativt och känslomässigt.

 

Så hur kan du använda video?

Personligt och genuint fungerar ofta bra och går i många fall före kvalitet, förutsatt att innehållet du bjuder på är relevant och känns givande för din publik.

Självklart krävs det lite koll på tekniken – vi blir allt mer bortskämda vad gäller kvalitet – men en modern mobilkamera räcker långt.

Fallgropen är ofta ljudet, varför det är väl värt att skaffa en mikrofon eller åtminstone se till att rummet du spelar in i har bra akustik.

För annonser och för andra ändamål än sociala medier krävs i regel lite högre kvalitet och mer finess för att sticka ut på ett bra sätt.

 

Ta hjälp när det behövs

Lär dig tekniken efter hand och testa vart gränsen går mellan vad du kan göra själv och när du faktiskt behöver ta hjälp utifrån. Jämför med andra och se så att kvaliteten hålls tillräckligt hög i det du själv skapar.

Enklare animationer och reklam baserad på inköpt videomaterial snarare än filmat är två sätt att hålla budgeten nere – även om du behöver ta hjälp. Detta är bra att komma ihåg eftersom det avsevärt kommer avgöra budgeten.

En enkel intervju på plats behöver inte heller bli särskilt kostsam. Det går att klara sig med smidigare teknik än förut, men det krävs erfarenhet för att få till ett riktigt bra resultat.

 

Dra blicken till dig!

Video fungerar riktigt bra vid annonsering såväl som på din hemsida eller i sociala medier. Ambitionen sätter alltid budgeten, men det går att komma långt med relativt enkel medel. Fråga gärna hur jag kan hjälpa just ditt företag att nå ut med videoreklam.

Tack så länge!

Logotyp - Formidaniel AB i Lund.

Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?

Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.

Mer om Formidaniel och mina tjänster

Som frilansande grafisk formgivare och art director under namnet Formidaniel tillför jag  viktiga mervärde till företag och produkter. Design och genomtänkt visuell kommunikation blir allt mer av ett ”must have” i modern marknadsföring och bör därför finnas med i tanken från början.

Öppenhet och lyhördhet är grunden i mitt dagliga arbete eftersom det är förutsättningen för en bra kommunikation, vilket i sin tur krävs om ett samarbete ska bli riktigt lyckat.

Grafisk design kan kanske kännas som trollkonst för den som själv inte är insatt, varför en viktig del av mitt yrke är att förklara val och vägleda i den kreativa processen.

Processen från beställning till färdig produkt kan lätt kännas lite diffus för den som inte är van att beställa kreativt arbete. Men faktum är att även kreativt arbete kräver fasta former för att fungera väl.

Här berättar jag mer om hur den formen ser ut för de flesta tjänsterna jag erbjuder och vad du kan förvänta dig som kund..

Vill du veta mer?

Kontakta mig gärna om du har frågor kring mina tjänster.

Jag diskuterar gärna förutsättningslöst vad jag kan tillföra till ditt företag, produkt eller projekt.