När behövs egentligen en grafisk profil?
En grafisk profil är ett verktyg för att skapa samstämmighet i marknadsföring och övrig visuell kommunikation – en manual som hjälper ditt företag att tala med en röst.
Så när behövs den?
Det enkla svaret
Det enkla svaret är att ditt företag alltid behöver en grafisk profil. Helt enkelt för att se till att potentiella kunder känner igen ditt företag i mängden.
Samtidigt är den goda nyheten att en grafisk profil inte behöver vara särskilt omfattande.
En komplett grafisk profil bör innehålla:
- Hur företagets logotyp ska användas i olika situationer
- Vilka typsnitt som ska användas
- Företagets färgpalett & symboler
- Tonalitet och manér för bilder
Vad behövs som minimum?
Det viktigaste är att ha en plan för hur du vill att ditt företag ska uppfattas. Vilket bör styra all kommunikation.
Troligtvis vill du att ditt företag upplevs som seriöst och professionellt. En bra början är att allt som ditt företag förmedlar hänger ihop – visuellt och i budskap.Ser dina annonser helt olika ut eftersom de använder en massa olika färger och typsnitt så upplevs resultatet gärna som slarvigt.
Därför är det bra att börja med att bestämma exakt vilka färger och typsnitt som ska användas.
Viktigt här är att färger och typsnitt går väl ihop med din logotyp och matchar känslan du vill förmedla.
Ta steget vidare
När du begränsat antalet färger och valt passande typsnitt för rubriker och löpande text bör du hålla dig till dessa – även i interna dokument, på fakturor o.s.v.
Nästa steg är att formulera en medveten tanke kring vilken typ av bilder som används.
Större företag har ofta strikta policies för bilder och samlar lämpligt material i en egen bildbank.
Som mindre aktör kan det räcka med en tydlig tanke kring vad använda bilder ska förmedla känslomässigt. Är vissa kärnvärden extra viktiga för ditt företag? Se till att dessa syns.
Använd bara material av hög kvalitet och se till att du får använda det i reklamsyfte.
Spetsa intrycket
En grafisk profil behövs om du vill hålla ihop ditt företags kommunikation. Det underlättar också när en extern aktör ska skapa innehåll åt ditt företag – till sociala medier eller en annons, som exempel.
Frågor? Kontakta mig!
Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring?
Se fler tips här på hemsidan eller följ mig på Instagram eller Linkedin för det senaste och inspiration.